Corporate bloggen

Steeds meer bedrijven gebruiken weblogs (blogs) als een onderdeel van hun marketing- en communicatiemix. De Amerikaanse blog-goeroe Debbie Weil schreef er een boek over en gaf een exclusief interview in de Standaard (download PDF).

Enkele interessante quotes:

Blogs zijn veel krachtiger dan e-mail. Een e-mail zal je in het beste geval bekijken, en daarna blijft hij gewoon in je systeem zitten. Je kan een mail niet op het web terugvinden. Een blog daarentegen is technisch gesproken een website. Elke post , elke bijdrage die je op je weblog zet, vormt een unieke webpagina die je kan terugvinden via Google of via RSS.

Blogs maken bedrijven menselijker en transparanter. In een blog kunnen bedrijven een stukje van de inside story naar buiten brengen. Maar ook om te luisteren naar wat mensen te vertellen hebben, om reactie te krijgen op waar ze mee bezig zijn.

Een bedrijfsblog hoeft niet door de PR-afdeling geschreven te worden. De stijl en de inhoud van een blog zijn veel informeler dan die van een klassiek persbericht. Bedrijven zijn van nature wel sterk gericht op controle, en het is belangrijk dat ze dat opgeven.

Overigens: ook het in de gaten houden van wat andere blogs over je bedrijf vertellen, moet deel uitmaken van je strategie. Dat is zelfs geen optie meer, dat moet je gewoon doen.

Net dit weekend werden de blog-awards uitgereikt door Clickx n.a.v. de verkiezing "Site van het Jaar". De top 3: http://2girls.skynetblogs.be/, http://www.dewereldvankaat.be/ en http://www.zonderzever.be/.

Een andere, alternatieve verkiezing voor blogs (bwards) werd opgezet door een blogger zelf. Je bepaalt zelf mee de uitslag door je eigen top-3 door te sturen. De b(loga)wards 2006 hebben als voordeel dat je niet beknot wordt door een lijstje. Je bepaalt nu dus helemaal zelf welke blogs een prijs verdienen en waarom ze die verdienen.

Stemmen voor deze blog kan trouwens nog steeds...