Elke ondernemer met een website is op zoek naar een manier om op te vallen in de zoekresultaten, liefst bovenaan op de eerste pagina te verschijnen. Er bestaan tal van tactieken om uw bedrijf goed te laten scoren, maar helaas er is geen wondermiddel. Bij zoekmachine optimalisatie (SEO) geldt de "gecombineerde inspanning". Eén van de vele SEO-puzzelstukjes is "Google Mijn Bedrijf", een dashboard van Google voor het beheren van de lokatie en vermeldingen van uw bedrijf.
Wat is 'Google Mijn Bedrijf'?
Via 'Google Mijn bedrijf' beheer je hoe je bedrijf eruit zal zien en zal presteren in de Google zoekmachine. Het is een essentieel hulpmiddel om te achterhalen en aan te passen hoe uw site wordt weergegeven in Google Maps, Google+ en de organische zoekresultaten.
U kunt uw bedrijfsvermelding beheren door zelf bedrijfsgegevens, openingstijden, foto's, artikels, etc toe te voegen. Daarnaast is het mogelijk om de beoordelingen te beheren die uw klanten achterlaten. Deze (positieve) beoordelingen (reviews), weergegeven als sterren (1 tot 5), zijn een zeer belangrijke factor voor uw lokale SEO!
Hoe werkt het?
Aan de slag gaan met 'Mijn Bedrijf' is eenvoudig: met een Google account kan je je bedrijf 'claimen'. Dat claimen kan op verschillende manieren (per post of telefonisch).
Na de controle kun je alle benodigde gegevens invullen en controleren hoe uw vermelding presteert. Je kunt zelfs regelmatige insights krijgen om te zien hoeveel vertoningen, klikken en abonnees uw vermelding gedurende een periode heeft behaald. Het is een geweldige manier om een idee te krijgen van hoe uw bedrijf wordt ervaren door zowel Google, als klanten.
Houd er rekening mee dat 'Google Mijn bedrijf' geen wondermiddel is voor SEO. Het blijft een gecombineerde SEO-aanpak, samen met inspanningen op je website. Je zult niet in de hitlijsten staan als je profiel onnauwkeurig is, maar je zult ook niet de top bereiken zonder een goed geoptimaliseerde site en gelokaliseerde inhoud. Deze dingen gaan hand in hand.